vrijdag 12 juni 2009

Mickey uit het struikgewas


Uit het struikgewas? Ja, uit het struikgewas, of uit het hakhout of heester. Hoezo? Waar Mickey woont heet de wijk Heeze, en een heze (met e of ee geschreven) is bijvoorbeeld struikgewas et cetera. Ik denk dat het hier om hakhout gaat, een Henk die vroeger in de buurt woonde waar Mickey nu met zijn tweebenerbazinnetje huist heeft hier een verklaring voor. Hij woonde vroeger, alweer een have eeuw geleden (!) met zijn ouders, broers, zussen en kostgangeroom in de Nieuwe Hezeweg. Achter boomgaard, bleekveld, tuintjes, kippen- en konijnenhok, was een korenveld en dáárachter een houtzagerij. Misschien dat die houtzagerij daar al bestond voordat het zandweggetje waar Henk woonde de naam Nieuwe Hezeweg kreeg. Dit weggetje is nu niet meer terug te vinden. Het is hier net als in het liedje van Wim Sonneveld; het dorp, oude dingen moeten verdwijnen om te kunnen vernieuwen. Geen boerenbloemen meer langs de weg, hooguit een wuivende klaproos. Klaprozen trekken zich gelukkig niets aan van grenzen. Waar hun zaadjes terecht komen daar groeien ze. Al zijn veel van de huizen daar niet oud, de straten dragen wel namen van vroeger: de sikkel, het karnhuis, de ploeg, de haarhamel en ook nog de hezeweg. Een oude weg van vroeger met bijna allemaal nieuwe huizen. In die huizen wonen tweebeners, vaak samen met viervoeters. Viervoeters met een kwispelstaart en kleinere viervoeters met evenwichtsstaart. Vogeltjes- en muizenkijkers zijn het, en als ze de kans krijgen, gaan ze op jacht. Niet zoals de edele mensen van koninklijke bloede dat doen op een verre steenworpafstand van Mickey, in de Apeldoornse kroondomeinen, nee nee. Als Mickey zou gaan jagen, dan doet hij dat het liefst alleen. Zonder poespas van jachthoornblazers en evenmin in een afgesloten gebied. Ik denk eigenlijk dat Mickey niet jaagt. Daar is hij volgens mij te poezesnoezelig voor, daarginds, samen met dierbare tweebener in de Heeze. Dag Mickey, dag Essebes!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja,ik ken Mickey ook en het is een bijzondere poes,als ik kom dan loopt ze al naar de kast waar de snoepjes in liggen en kijkt je dan aan met een blik van:mag ik er een paar?nee niet 1,maar ze doet er wel wat voor ,als er een voetbal elftal van katten bestond dan was zij 1 van de beste voetballers/keepers zo goed kan ze de snoepjes vangen.
Ze kan geen vogels vangen maar wel spinnen,dat vindt haar vrouwtje niet zo leuk want ze neemt ze mee naar binnen van het balkon,oh Diva Esther haar vrouwtje kan hele verhalen vertellen want ze heeft nog een poes als huisgenootje,Arthur ook een lieve poes,misschien vertelt Esther er nog wel eens wat over,knuffel van Knuffeltinus.

Anoniem zei

Hallo vierbenige jager uit 's Gravenhage, prachtig verhaal over vierbenige Mickey.ik ken haar ook
zelfs haar baasje Es.

Unknown zei

Dit is een berichtje van het baasje zelf. Wat een verrassing dat hier een foto is geplaatst van mijn prins. En wat heeft Henk er een mooi verhaal bij geschreven. Hartelijk dank daarvoor, ben zo trots als een pauw. Volgende keer stuur ik een foto van Arthur, met een bijbehorend verhaaltje. Tot snel allemaal!!!

Anoniem zei

Mijn poezenneefje Mickey! Ja, ik heb een poezenneefje en een poezennichtje. Ze zijn zo blij als ze me zien. Misschien omdat ik het ook fijn vind om hun elke week te zien. Als ik met het baasje ("zusje") koffiedrink en klets, dan komt Mickey aandacht te kort. Hij gaat dan altijd kattekwaad uithalen. Arthur niet, die is dan niet ondeugend. 2 schatten zijn het, net als hun baasje!